Інтерактивні
методи навчання в початковій школі
Дай мені рибку, і я буду їсти її весь день,
навчи
мене ловити рибку, і я буду їсти її протягом
всього
життя.
Східна
народна мудрість
Одним з основних методичних
інновацій є інтерактивні методи навчання. Слово "інтерактив” прийшло до
нас із англійської мови "interаct”. "Inter” – це "взаємний”, "act” – діяти.
Інтерактивне навчання – діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія
вчителя і учня.
Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної,
активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємо - навчанні:
вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні
суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника
навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого
спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми,
критично мислити, приймати обґрунтовані рішення.
Застосування інтерактивного навчання здійснюється шляхом використання
фронтальних та кооперативних форм організації навчальної діяльності учнів,
інтерактивних ігор та методів, що сприяють навчанню вміння дискутувати.
Найбільш уживаними стали:
· при фронтальній формі роботи такі технології: мікрофон, "мозковий
штурм”, ажурна пилка, "незакінчене речення”;
· при кооперативній формі: робота в парах ("Облич до обличчя”,
"Один – удвох – усі разом”), робота в малих групах, акваріум;
· інтерактивні ігри: "Рольова гра”, "Драматизація”, "Спрощене
судове слухання”;
· технології навчання у дискусії: метод "Прес”, "Обери позицію”.
Виходячи з вищезазначеного, на практиці необхідно використовувати
інтерактивні форми в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні до
певного класу. Саме інтерактивні методи дають змогу створювати навчальне
середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це надає змогу
учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне
мовлення; формувати критичне мислення; виявляти і реалізувати індивідуальні
можливості. При цьому навчально-виховний процес організовується так, що учні
шукають зв’язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення,
мають змогу зробити "відкриття”, формують свої власні ідеї та думки за
допомогою різноманітних засобів; навчаються співробітництву.
ІНТЕРАКТИВНІ
ТЕХНОЛОГІЇ
1. Технологія "Незакінчене речення”
(Я дякую своїй Батьківщині (родині, школі) за ..., бажаю їй ... .
2. Технологія "Мікрофон”
Завдання: поставити
питання за своєю темою для іншої групи, але таке яке, сьогодні ще не звучало.
Діти беруть мікрофон
і запитують
Частіше використовуючи ті питання які чули на
попередніх уроках.
Учитель ставить питання – учні відповідають.
3. Технологія "Дерево рішень”
Проблема "Ознаки
живого організму”, рішення - дихання,
живлення, розмноження, народження, ріст, смерть тощо.
Проблема "Умови існування живого
організму”, рішення – світло, тепло, повітря, вода, їжа, земля тощо.
4. Гра "Реклама на телеканалі”
Робота в групах. Кожна група вибирає картку, де вказана тема реклами.
Ми – пішоходи. Моя Батьківщина. Моя родина. Моя школа.
5. Гра "Ключовий момент”.
Тест –перевірка знань (тестування)
6. Технологія "Робота в групах”
Гра "Дослідники”:
дослідіть текст, порахуйте, скільки разів у ньому зустрічається слово
"калина” і тому подібне.
7. Технологія "Мозкового штурму” – довести, пояснити
Мозковий штурм є прекрасний метод для використання
досвіду учнів з метою розв’язання проблем та розробки ідей. Мозковий штурм
спрацьовує найкраще в групах по 5 –7 осіб.
Основні пункти
Чітко визначте
проблему або тему для мозкового штурму. Працюйте в колі.
Виберіть
лідера, який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Він повинен
заохочувати кількість, а не якість ідей.
Правила мозкового штурму є такі.
1. Жодної критики!
2. Запозичення інших ідей є нормальним явищем.
3. Бажана велика кількість ідей.
4. Оцінка приходить пізніше.
Щоб вдосконалити якість ідей, надайте час дітям, щоб вони написали свої
ідеї спочатку індивідуально.
8. "Банани”
Вправа допомагає зламати стереотипи робити роботи
лівої мозкової півкулі, логічного, раціонального мислення. Використовується як
розминка.
(Напис на дошці: ШБІАСНТЬАЛІНТЕИР.)
Закресліть у цьому рядку шість літер таким чином, щоб літери, які
залишаються (без зміни своєї послідовності), складали б добре знайоме слово.
(Банани)
Немає коментарів:
Дописати коментар